יום שישי, 14 בפברואר 2014

נדיבות ונאמנות- ראיון עם נתנאלה כחלון לוי לרגל פאנל באירוע "עכשיו אני"

הכרתי אותה במסיבה. אלו היו הימים הראשונים שלי בעצמאות וכל יום היה מסע למידה של עסקים חדשים, אנשים חדשים ותחומים חדשים. היה לה מבט שאומר הכל, מבט ממזרי, חריף אך יחד עם זאת חם, אימהי, כזה שבא בטוב.
נתנאלה כחלון לוי, בעלת חנות למוצרי יצירה, והמח, הנשמה והיוזמה מאחורי ירידי "החלומות" שלה. אבל אני חושבת שיותר נכון להגדיר את נתנאלה כמצמיחת נשים ועסקים. יעידו על כך עשרות בעלות העסקים שעובדות איתה בירידים. אלו שבמפגש הראשון המומות כשהיא אומרת להן ללכת הביתה ולהעמיד סחורה בכמויות שהן לא האמינו שימכרו בשנה. היא מאמינה בהן לפני שהן מאמינות בעצמן, היא מראה להן את הדרך. נכון, אין לה עצמות בלשון  אבל תמיד תמיד היא עושה את זה כדי שמי שבסביבה שלה יצמח, תצמח.

אז לרגל אירוע הבוקר לעצמאיות "עכשיו אני" ביקשתי מנתנאלה שתיקח חלק בפאנל "בעלות עסקים מספרות" ולשמחתי היא הסכימה. אני שמחה לתת לכן הצצה לחלק מהנושאים שאנחנו הולכות לדבר עליהם. ותסמכו עלי, יהיה פאנל מרתק! (לפרטים על האירוע מוזמנות ל-קישור )

נתנאלה כחלון לוי
איך את יודעת מי תצליח? איך את מזהה?
"שאלת המבחן שאני שואלת את המציגות היא "האם תהיי מוכנה?" ואני בודקת אם הן עונות מיד "כן". אני מקווה שיותר נשים יבינו את הערך של חריצות. החריצות מביאה לשייף קצוות. יותר מהכל, חריצות היא שתביא לך תוצאות ותיקח אותך למקומות חדשים. אני רואה את ההבדל בין בעלות עסקים חרוצות לבעלות עסקים עצלניות. החרוצות כל הזמן בעשייה, כל הזמן בעבודה, כל הזמן משייפות ומדייקות."

איך יצאת לעצמאות?
"בהמון פחדים. הייתי בכלוב מזהב. עבדתי בחברת תרופות עם מסלול קידום, עם משכורת טובה. הייתי טובה במה שעשיתי וקיבלתי את כל "החבילה המלאה", זו שכולן רוצות או חושבות שהן רוצות. אבל לצד כל הטוב הזה לא סבלתי את העבודה והרגשתי שאני רוצה להיות במקום אחר.
למזלי, בעלי קשוב לצרכים הרגשיים שלי. הוא התקדם יפה בעבודה שלו והביא משכורת שאפשרה לנו לעשות מהלך. הוא אמר לי שזו ההזדמנות שלי, לפני שרמת החיים עולה. אז החלטתי ללכת על זה ועזבתי את העבודה. יצאתי ולא ידעתי כלום. ידעתי שאני טובה בשיווק כי זה מה שעשיתי. ידעתי שאני יודעת לייצר כסף לאחרים אז אוכל לעשות זאת גם לעצמי. לקחתי תקופה לראות מה אני רוצה לעשות. היו לי באותה תקופה מפעם לפעם סדנאות שהייתי עושה, ידעתי שאני גם קניינית על ולאט לאט הבנתי שאני רוצה לייבא. והחלטתי לייבא חומרי יצירה.
הייתה לי אג'נדה. רציתי להנגיש את הדבר שאני כל כך אוהבת לעשות. ידעתי שאלו תחומים יקרים בארץ ולכן הבנתי שאני צריכה לבסס ערוצי מכירה ישירים  לצרכן. היה לי ברור שעלויות של מקום פיזי יגרמו לייקור של המחירים ולכן הפתרון היה ברור לי - להקים חנות אינטרנטית.
אחרי חודש שהחנות הייתה באוויר קיבלתי פניות מבעלי חנויות והצעות לשיתופי פעולה שהיה לי קשה לסרב להן. אלו היו הצעות שהבטיחו לי כיבואנית כסף מהיר, אבל אם הייתי מקבלת את ההצעות האלו הייתי מחסלת את האג'נדה שלי. גם דרך ניסיון והיכרות עם עסקים שכן מפיצים לחנויות הבנתי שזה המון התעסקות, שאני מממנת באופן מסוים את בעלי החנויות במקום להשקיע באתר שלי והחלטתי לא ללכת על זה ולהמשיך להשקיע בדרך שלי ולהיות נאמנה לאני מאמין שלי. הדרך שלי, בה אני רואה כל הזמן את הלקוחות, כל הזמן חושבת איך לתת להם את העסקה הטובה ביותר הוכיחה את עצמה ומוכיחה את עצמה עד היום.
לשמחתי יצרתי מצב שכל הקולגות שלי, כל החנויות, אפילו חברות גדולות, יישרו קו לפי מה שאני עשיתי. במשך שנתיים הייתה לי את החנות באינטרנט ואז השוק גדל והתפתח וקהל חדש גילה את התחום והחלו להגיע בקשות לגעת, למשש ולראות את הסחורה. אז החלטתי לעשות ערב בנות מפנק ללקוחות שלי. זה היה ערב מכירה אבל התייחסתי אליו כערב פינוק. הזמנתי 80 נשים והשקעתי  בערב הזה מאד. השקעתי ולא בהכרח בעלויות גבוהות, אני עשיתי הכל, הכנתי, בישלתי, סידרתי וזה היה מאד מוצלח. הייתי שם, מאד נגישה וזמינה ללקוחות. כאשר לקוחות מרגישים את הקרבה הזו נוצרת נאמנות. נאמנות לאדם ולא רק למותג. כך שהן קונות הן מרגישות אותי, שהן רוצות לפרגן לי וזו נאמנות חזקה. נאמנות שהיא מאד חשובה לעסק והיא כמובן דו כיוונית. אני עושה הכל בשביל הלקוחות שלי, אני זמינה, נגישה, מייעצת, עוזרת ומאד מעריכה את הנאמנות שלהן כלפי.
בעקבות ההצלחה של אותו ערב, המשכתי עם ערבי המכירות. שמתי לב שהקהל שמגיע הוא כמוני, יש לנו את אותו טעם ואנחנו אוהבות את אותם הדברים. החלטתי לפנות לכמה ספקים שאני אוהבת את הדברים שלהן ולהזמין אותם לבוא למכירות וכך כאשר יש כח קנייה איכותי הספקים יכולים לתת מחירים מיוחדים. כך כולם מרווחים. לאט לאט גדלתי - עוד מציגים, עוד לקוחות עד שבאחת המכירות שעשיתי הגיעו לביתי 2,500 איש והעירייה הודיעה לי שאני צריכה לצאת החוצה עם הירידים שלי."

יריד עיר החלומות של נתנאלה במתחם התחנה

אז הכל התחיל ביוזמה אחת קטנה, איך תסבירי את זה שבעלות עסקים לא יוזמות?
"זה משגע אותי. לפני כמה חודשים שוטטתי בפייסבוק ופתאום ראיתי סטטוס שאמר "אני אומנם לא נתנאלה אבל נורא בא לי יריד בדרום". פניתי לאותה בחורה ואמרתי לה שלא צריך להיות נתנאלה, וגם אני לא התחלתי ביריד ענק, הצעתי את עזרתי ובעוד כמה ימים יהיה יריד מדהים בדרום.
אני כל הזמן אומרת לכל בעלות העסקים שאני פוגשת - תיזמי! יש לך בית? יש לך דירה? תיזמי ערב כיף, תזמיני חברות, שכנות, מכרות. אל תמכרי להן, תדאגי שיהיה לך ולהן כיף ותראי שהן כבר יפרגנו לך. אני את המכירות הראשונות עשיתי בדירה בקומה שלישית בלי מעלית. היום אני נזכרת ואפילו מעט נבוכה, אבל כל הזמן הלקוחות הוותיקות שלי מזכירות לי ואומרות "איזה כיף היה לנו בדירה! איזה צחוקים, איך היינו נשארות עד לפנות בוקר. למה את לא עושה את זה שוב?"

אז בעצם כל מה שצריך זה יוזמה?
"יוזמה זה חשוב אבל חשובה גם התעוזה. אני אתן לך דוגמא, כאשר האתר שלי עלה לאוויר ידעתי שכלפי חוץ הוא חייב להיות הכי סקסי שיש, הטוב ביותר. ידעתי שכל השקעה שאני עושה עכשיו חשובה כי בהמשך הדרך יהיה מורכב יותר לשנות. אז העליתי את האתר הטוב ביותר. היה חשוב לי שיהיו מלא מוצרים אבל לא היה לי תקציב להשקיע בכמות מלאי לכל הפריטים. אז החלטתי לעלות עם 800 פריטים. 800 פריטים, אחד מכל אחד. זה יצר מצב שתוך 20 דקות כל החנות הייתה סולד אאוט וזה יצר באזז מטורף.  אחרי 20 דקות שהחנות שלי באוויר השרת נפל. התקשרו אלי מהחברה של השרת ואמרו שזה בחיים עוד לא קרה להם.
דבר נוסף שעזר לי הוא שלאורך כל הדרך שיתפתי את הקהל בתהליכים. מאד מנסה לא ליפות את המציאות. אני חולקת אותה כפי שהיא, גם לי יש בלגן, גם אני מנקה, גם אני אנושית ואני לא מאמינה שאני צריכה ליצור מצג אופטימלי כאלו הכל מושלם. הקהל שלי מתחבר אלי כי רואים שאני ממש כמוהו."
לא התחלתי בירידי ענק: תמונה מהתקופה שהירידים עוד התקיימו בביתה הפרטי

האם היו לך משברים בדרך?
"היו, אני חושבת שכל המשברים שהיו לי בעסק תמיד היו על רקע אישי. למשל כאשר אהבה נולדה, היה לי מאד ברור שאני הולכת  להיות איתה בבית שנה וחצי. באותה תקופה לא יכולתי לתת 100% לעסק והקולגות שלי נתנו 110% בעסקים שלהן וזה הפחיד אותי. ידעתי שזה עניין של זמן אבל פחדתי שזה גדול מידי ואולי בכלל אני ארים ידיים.
אני רואה איך תקופות אישיות השפיעו על העסק שלי וגרמו לי להוריד הילוך. כעצמאית את מרגישה את זה מיד. למזלי עשיתי בחירה נכונה והחלטתי להשלים את הפער. זה נתן לי מוטיבציה ואנרגיה מחודשת לצמוח, להשקיע, להצליח והזכיר לי שלא לעולם חוסן.
יש המון עבודה מנטלית עם עצמך, להחליט לא להרים ידיים, להאמין במסלול שלך גם אם את רואה דברים אחרת. אני החלטתי שיש לי קלפים חזקים, אני מקבלת החלטה ואני מפסיקה להסתכל לצדדים. הפסקתי להשקיע אנרגיה בלבדוק מה אחרים עושים אלא לעבוד לפי הסרגל שלי וכך האנרגיה נשארה אצלי ויש לי זמן לדברים החשובים."

מה החלומות שלך לעתיד?
"הגדולים נשארו מאד גדולים אבל אני חולמת מאד פרקטית, אני חולמת קרוב. תמיד חולמת על בסיס מה שיש, עם שתי רגלים על הקרקע. אני לא מאמינה ב"דרימרים". אני מאד נגישה בחלומות שלי ואני חושבת זה מאד חשוב כי ככה כאשר מגשימה את החלומות יש פידבק חיובי מידי וזה דלק להמשך הדרך. אני רואה את היעדים הקטנים, את ההצלחות הקרובות וזה יוצר ספירלה חיוביות.
אני גם יודעת מה אני לא רוצה, אני לא רוצה תהילה או פרסום. אני מוכנה להחליף בכל יום כתבה ענקית בעזרה לבעלת עסק קטן. זה ממלא אותי פי מיליון מאשר חשיפה אישית שלי."

מה הרגע המכונן בעסק?
"כאשר פתחתי את החנות הפיזית הראשונה שלי. עשיתי מעבר לבית פרטי עם כניסה נפרדת לחנות. זו פעם ראשונה שאני פותחת את הדלת וחושבת מי יכנס? מי תבוא עד לחנות בבית שלי ברחובות? לרגל הפתיחה עשיתי סופ"ש עם מדריכה מחו"ל ואירחתי אצלי בבית כ-25 נשים. היה מעולה אבל ביום ראשון חששתי שלא יגיעו אנשים. הרגע בו הקהל התחיל להגיע היה בהחלט אחד מהרגעים המכוננים של העסק שלי."

החנות החדשה עם מבט לחלל הסדנאות
אז מה הטיפים שלך? מה סוד ההצלחה?
"קודם כל חריצות, תעבדו קשה ואל תתעצלו. דבר שני תהיו נדיבות. תדאגו ללקוחות שלכן, הן יעריכו את זה ואתן תזכו בנאמנות שלהן. אני פוגשת בעלות עסקים שמפחדות לצאת זולות מידי או מרגישות כאלו הלקוחות מקפלים אותן וזו גישה ממש לא נכונה לדעתי. למשל אני לא אשכח בחנות שלי, אלו היו ימים של חמסין מטורף ובאופן טבעי סידרתי בכניסה לחנות שולחן עם שתייה קלה וכיבוד מרענן בצל. חלק מהקרובים שלי צקצקו ואמרו - ככה את חושבת להתפרנס, כל היום להאכיל את הלקוחות שלך? אבל כל מי שהגיעה באותו יום העריכה את קבלת הפנים, היה לה נעים לבוא, נעים לראות שדואגים לה, שחושבים עליה ואלו בדיוק אותן לקוחות שמקפידות לבקר אותי עד היום בחנות ובכל הירידים שאני מקיימת.
וכמובן כמובן תאמיני בעצמך, תשקיעי בעסק שלך. אין שום צמיחה בלי לקחת סיכון. קחי סיכונים קטנים ותצברי לאט לאט הצלחות קטנות. אני פוגשת אנשים שחושבים שאפשר להצליח אינסטנט בלי השקעה וזה פשוט לא עובד ככה. אם תאמיני בעצמך, תשקיעי בעסק בצורה מתוכננת וחכמה תוכלי לסלול את הדרך להצלחה. אין כזה דבר להקים עסק בלי השקעה גם של זמן וגם של כסף. בתחילת העסק לא מושכים כסף הביתה. העסק צריך את התקציב הזה והרבה נשים מחזירות את הכסף למשק הבית ולא מאפשרות לעסק לגדול. תאמיני בך, בעסק ותתני לו את התנאים להצליח."

מוזמנות לבקר בחנות האינטרנטית של נתנאלה (זהירות זה ממכר!) :  http://www.netanella.com
ולא לפספס את הבלוג שלה:http://israblog.nana10.co.il/tblogread.asp?blog=408281





3 תגובות: